Thursday, April 11, 2013

Di bawah jajahanku! (PART 2)


 

Sindrom keempat:
Kehidupan dikelilingi bestfriends yang changgih-manggih, boleh jadi posmen untuk kita hantar khabar berita, cerita, send binatang bulat kuning yang senyum comel *(smiley). Eh. Siapa kawan-kawan yang dimaksudkan ni?

Perkenalkan! Kamilah MukaBuku, Pencicit, Chek Bedah Kepoh *(Yahoo!) dan aneka ragam bestfriends lagi. Eheh. Ape kaitan diorang ni dengan “di bawah jajahanku”? Aku tak pernah rasa dijajah dengan diorang pun. Kitorangkan bestfriends? Uwuwuu. Menangis kebingungan.

Kenapa, ya?

“Amir! Baru pulang kau, ye nak?”

“Ye, makk! Baru lah ni haa.” Kejap salam mak. Cium tangan dulu, amik berkat. Syukur, Alhamdulillah. Sejuk perut ibu mengandung. Eh.

“Ehh, Mir. Kau nak berlari ke mana tu?”

“Kejap mak, kawan Mir ada hantar mesej penting kat FB, Mir nak kena tengok ni, sekarang jugak, mak”.

“Laahh, baju-baju kotor dalam beg ni?”

“Nanti-nanti Mir buat lah mak”.

Dengan hati yang separa kechai bagai dilanda taufan tsunami Jepun, seorang ibu yang memahami ini dengan ikhlas mencuci kesemua baju anaknya tadi. “Takpe..takpe.. Ibu faham, Mir”. Tsk. Tsk.

Setelah 4 jam berlalu..

“Mir! Turun, makan nak..”

“Kejap mak, kawan Mir nihaa..”

Wakakaka. Apa kaitan dengan kawan? Salahkan kawan la pulak. Kamu tu yang kena turun, turun saja lah makan. *Senyum sinis menyindir. Mak naik bawak kuali je lah, tepuk sikit kepala Mir yang dah tak betul macam kena pukau hantu Siam ni. Eheh.

First, chek nak tanyo, apa agaknya perasaan seorang ibu apabila seorang anak bagai menjadikan MukaBuku segala-galanya, melebihi orang yang telah mengandungkan dan melahirkannya? Ana konfem tersinggung kot beb. Logik akal, lah kan..?

Ketaksuban terhadap agen-agen kuffar*(semoga Mak Chek Hidayah tersenggol bahu mereka) seperti keadaan budak Amir tadi sememangnya tidak boleh kita salahkan seratus-peratus kepada Pak Nchek MukaBuku, dan tak juga kepada Amir. Ini kerana, Amir mempunyai akal dan fikiran yang boleh membuat keputusan samaada untuk terus ber’dating’ dengan Pak Nchek MukaBuku, atau menyahut seruan ibu dan meninggalkan FB tu kesepian kerana “Syurga seorang anak terletak di bawah telapak kaki ibu”.

Fuhh. Pecah peluh.

Tiada lagi istilah “FB tu lah perampas anak-anak mak cik daripada mak cik kalau cuti sekolah. Mak cik tunggu dia balik rumah sebulan sekali, rindu dekat dia, tapi balik dia ber’dating’ dengan orang tua tu”. Eh.

Itulah rintihan salah seorang ibu malang yang ana yakin ramai ibu-ibu diluar sana mengalami konflik hati dan jiwa bergelora yang sama. Ewah. Eheh

Jadi apa lagi anak-anak seperjuanganku, besties, bestfriends dan geng-geng Chek Kiah? Jom bangkit, buktikan persepsi mak chek-mak chek di luar sana dan ibu-ibu semua salah.

Kamilah anak-anak yang soleh solehah, boleh diharap, ambil berat dan yang paling penting pejuang-pejuang masa depan Negara dan agama yang hebat!

Daripada `A’idz bin Amr Almuzani, daripada Nabi SAW bersabda:
“Al Islaam Ya’lu wa laa yu’la a’laih"
(Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi daripadanya)

Habis tu Chek Farhani, nak kami semua delete la MukaBuku, Pencicit kesangan kami semua ni..! Payah la macam ni! Uwaaawaa. My besties, I cannot live without you, I’m dying. Eh. Jangan gitu, takut ana tengok. Jangan lemah sangat. Dan, jadilah pengguna bijak! Klink *kenyit mata.

Ana rasa ana tak sebut pun perkataan tu, ish, jangan serang ana dulu, semua orang.

Tak salah nak ber’MukaBuku, ber’RuangSaya’, ber’Pencicit’ dan segala macam ber- lagi lah. Tapi, gunakanlah sebaik-baiknya. Medan dakwah juga perlu diluaskan, dikreatifkan dan di’advance’kan seiring dengan perkembangan teknologi cheptaan Tok Kuffar yang berkembang sangat pesat! Keranaa.. Dakwah tidak bolehlah kita kekalkan ditakuk yang sama..berpakaian kain pelekat, T-shirt pagoda lusuh dan berkopiah hadiah jiran sebelah. Eh.



*Kriikk..krikk.. Melongo.

Ana jelaskan lagi, sedang mulut kita lantang melaungkan “Al Islaam Ya’lu wa laa yu’la a’laih’! Takbir!”, kita bersikap tidak adil, membiarkan kegiatan dakwah, ruh dan semangat bulatan gembira..konferens riang kekal ditakuk yang lama, hanya hidup di masjid-masjid dan surau-surau tanpa sebarang pembaharuan dan kreativiti yang begitu ketara. Ini boleh menjadikan perjalanan Mak Chek Hidayah untuk melanggar ruh-ruh pejuang muda akhir zaman ni agak lambat berbanding dengan perjalanan maksiat dan anasir-anasir yang boleh merobek-robek jiwa dan kefahaman Islam dalam diri pejuang-pejuang muda akhir zaman ini.

Jadi, ana menyeru sahabat-sahabat yang dekat dihati, pemegang kunci kita ke syurga bersama. Ewah. Jom! Luaskan dan bebaskan dakwah kita bertebaran di seluruh pelusuk dunia dengan memanfaatkan kawan-kawan baik changgih kita, menembusi kaki langit, melanggar setiap bucu satelit!

Kami bukan di bawah jajahanmu!

TAKBIR!

-farhani fauzi-

No comments:

Post a Comment