Saturday, June 22, 2013

Siapalah Aku..

Assalamualaikum warahmatullah,

Dah sekian lama rasanya jari ni tak bermain atas papan keyboard di rumah ni, sepertimana maklum, masing-masing semua dah masuk university belaka buat persediaan..asasi..dan sebagainya.

Mungkin di sini sekadar sedikit luahan yang ingin saya ceritakan. Saya sedar yang saya hanya seorang manusia, insan biasa.

Bermulanya dahulu kehidupan di alam sekolah menengah di sebuah sekolah SMK biasa yang masyhur di Kuala Lumpur. Mendapat tawaran untuk kelas aliran agama. Ye... saya masih tetap tak dapat adapt dengan suasana sekeliling yang melibatkan komuniti, memandangkan saya bagaikan anak manja yang keperluan selalu dipenuhi di rumah, serba canggih dan tiba-tiba survive pula dalam suasana yang penuh dengan dikari. Saya belajar..belajar..dan terus belajar, walaupun saya tahu perjalanan menempuh alam itu sukar, ditambah pula dengan tingkah laku saya yang agak luarbiasa dan sedikit 'kreatif' berbanding yang lain-lain..sehingga dipanggil gila. tiada siapa yang sudi berkawan, bercouple apatah lagi..tak pernah saya tahu ape tah benda tu, rasanya..dan suasananya. Adakalanya cara ku mengubati persoalanan-persoalan tadi hanyalah dengan melalui chatting dan bercerita dan kawan-kawan lelaki dari sekolah lain.

Ye, rasanya sadis! Kan? Kalau saya ceritakan bahawa begitulah kisah cintaku, iaitu dengan melalui teman mesej atau chatting, sudah pasti pecah kepala pelik dengan kenyataan saya. Sebab untuk berhadapan dengan lelaki malu SERIBU..tetapi mesej sekadar teman bercerita, saya bagaikan mesen 'Sim Simi'!

Sehinggalah di KISAS, mungkin bagiku sekadar berbalas surat dan mesej dengan seorang kaum yang berlainan jantina, bagiku biasa saja. Tapi ketahuilah, semakin lelaki itu yang berbalas surat atau mesej dengan ana, selama itulah semakin malu dan semakin ana tak pandang..tak tatap dan tak tengok mukanya! Bercakap apatah lagi..

Zulhilmi..kamu betul, betul sangat apa yang kamu katakan. Saya bukannya suka pada kamu, tetapi kata-kata dalam surat kamu dan kata-kata semangat tu yang saya harap selalu. Motivasi dan kata-kata yang mengalahkan seorang teman yang paling baik seorang kawan boleh dapat di dunia. Tapi, mungkin dengan setiap surat yang yang ku titip buat lelaki yang bukan muhrim itulah menjadi kifarah dosa yang sehingga kini ku tanggung perit.

Ntah apa yang Muhamad kata pada semua muslimin di USIM kini belum ku ambil kira lagi, walhal tak pernah aku bercakap dan berhadapan dengannya melainkan sekali waktu di klinik. Dia yang bertanya, saya menjawab. Berkawan yang hanya sekadar 2 minggu, sudah dia ciptakan dunia yang penuh dengan ujian dalam hidupku di USIM ini dengan cerita dia yang pada muslimin USIM, yang saya pun tak tahu apa.
Baru saya tahu, beracunnya budak lelaki aliran agama ni.

Ya Allahh..saya teringat pesan seorang sahabat, kalau kita menjaga mata, kita akan dapat jodoh yang sama, kalau kita menahan perasaan daripada menghampiri berhubungan dengan yang bukan muhrim, begitulah jodoh kita. Jodoh ni Allah dah tetapkan, cuma kita yang tentukan mcmmana dia untuk kita nanti.

Atau mungkin.. ana harus bersiap sedia untuk tidak berkahwin sampai tua nanti. *bagaikan dosa bezina balasan yang ku terima atas kesalahan ku bermesej dan bertukar surat itu ya Allah.. Aku serik dan aku perik ya Allahh.. KISAS, terima kasih, dan terima kasih juga untuk ini. Untuk membeli sebuah tarbiyyah nan indah, dengan perasaan dan ujian ini ku bayar.

Ya Allahh..kurniakan aku seorang Khalid sebagai wildanku di syurga nanti, andai aku benar-benar sudi kau tempatkan di tempat itu, kerana aku merasa sungguh tak layak, bagaikan tempat di neraka itu ada untukku. Ya Allah, siapalah aku..




No comments:

Post a Comment