Tuesday, December 20, 2011

Cinta..




Okay. Firstly, ada seorang minah ni tetiba datang kat kita, hulur hadiah dengan senyuman memikat. Eh. Lantas dengan itu, kita pun bertanya kepada diri kita. "Kalau ada orang hadiahkan kita sesuatu yang berharga, siapa yang kita cintai?"

Orang yang menghadiahkan..atau barang-barang yang dihadiahkan?

Tentu pada orangnya, kan? Logik akal la friends.

Hadiah itu kalau hok kita suka tahap paling hebat sebesar raksasa gorgon sekalipun, tentu tidak melebihi dari cinta kepada orang yang memberinya. Itu yang patutkan, betul tak?

Yang tidak patut ialah mencintai hadiah lebih daripada orang yang memberi.

Hingga orang itu dilupai dan tidak dipeduli, tetapi tanpa anda semua.. dan mungkin saya juga sedari, itulah yang berlaku kini. Allah SWT hadiahkan kita segala macam nikmat. Tiba-tiba nikmat itu yang kita puja dan puji hingga kita tidak peduli dan tidak ingat pada Allah, bahkan menderhakai-Nya pula!

Bahkan, kita juga tidak terfikirpun nak kongsikan hadiah Allah itu ke jalan Allah. Semuanya diambil dan digunakan untuk kepentingan diri. Adakah seperti itu tanda penghargaan kita? Tiada rasa terima kasih pada Allah dan malu pada Allah. Kejam tak kita? Tepuk dada, tanya selera. Bukan..Tu nafsu. Eheh.
Tepuk dada, tanya iman.

Sedangkan haiwan pun tahu membalas budi tuannya, tapi manusia lupa daratan, lupa pada yang menciptakannya.

Cinta diberi pada harta, anak, pasangan hidup, perniagaan dan lain-lain hingga tiada sedikitpun cinta kita kepada Allah SWT.

Pengorbanan hanya pada yang dicintai tadi sehabis-habisnya, namun tiada apa pun yang dikorbankan di jalan Allah. Mengapa jadi begini?
Walhal semua yang dikasihi itu, tidak kekal dan pengorbanan juga tidak berbalas. Jadilah manusia selalu kecewa dalam hidup akibat tersalah memberi cinta. Cinta Agung patutnya diberi pada Allah SWT.

Pengorbanan juga dilebihkan untuk Allah. Barulah cinta tidak akan berakhir dan pengorbanan akan dinilai dan diganti.


Ya Allah Ya Tuhan ku, berilah aku ilham untuk mensyukuri nikmat yang telah Engkau kurniakan kepadaku. Alhamdulillah.. Terima Kasih Ya Rahman!

No comments:

Post a Comment